Vi kender alle Paul Gauguin og hans farverige malerier. Men hvordan formede hans liv sig? Hvorfor og hvordan satte han nye standarder for, hvordan man laver portrætter? Og hvorfor rejste han flere gange til Polynesien, hvor han også tilbragte sine sidste år?
Udstillingen “Gauguin Portraits” på The National Gallery i Sainsbury Wing på Trafalgar Square har fokus på, hvordan den franske kunstner Gauguin revolutionerede portrættet. Den spænder lige fra hans tidlige år som kunstner til hans sidste år, som han tilbragte i Fransk Polynesien. Gauguin tilføjede omhyggeligt udvalgte attributter eller placerede modellen i en utraditionel og tankevækkende kontekst, som udtrykte meget mere end blot modellens personlighed. Dette ses også i mange af hans selvportrætter som fx “Christ in the Garden of Olives”, hvor Gauguin afbilder sig selv som Jesus med et maskelignende ansigt og rødt hår på aftenen, hvor Jesus blev forrådt. Skyggefigurerne i det mørke landskab antyder et varsel om noget dramatisk. Gauguins manglende kommercielle succes og hans følelse af isolation fodrede hans opfattelse af at være forfulgt. Ved at bruge Kristusfiguren ikonografisk kunne han kommunikere sin lidelse ud til beskueren.
I 1886 flyttede Gauguin til Bretagne, hvortil også andre kunstnere kom på grund af hans karismatiske personlighed, og efterhånden betragtede de ham som deres leder. I Bretagne portrætterede han de lokale bønder som “primitive” og “rene” sammenlignet med de sofistikerede parisere. De poserede gerne for penge i bretonske folkedragter, men deres reaktioner på Gauguins færdige værker var ikke altid positive. Gauguin begyndte at overveje, om han ganske enkelt ikke var rejst langt nok i sin søgen efter en uspoleret og “oprindelig” kultur. For at finde en uspoleret, men dog fransktalende, ikke-vestlig kultur rejste Gauguin i 1891 til stillehavsøen Tahiti, som var blevet en fransk koloni i 1880. Kontakten til Vesten gik dog helt tilbage til det 16. århundrede, og kristne missionærer havde arbejdet der i årtier.
Missionærerne nærede mistillid til den tahitianske livsstil, og de tvang tahitianske kvinder til at bære ærbare kjoler efter europæisk model. Gauguin var oprørt over disse krav og opfattede det som en krænkelse af deres kultur, men det gav ham masser af kunstnerisk inspiration.
Den europæiske kolonitids syn på polynesiske kvinder var præget af manglende respekt, og også Gauguin indgik ofte i seksuelle relationer med unge piger. Han “giftede” sig med to af dem og fik flere børn med dem. Hans kone fra hans første besøg på Tahiti, Teha’mana a Tahura, har været omkring 13 år, da de mødtes. Selv om det ikke var usædvanligt for tahitianske familier af og til at tilbyde deres unge piger til magtfulde mænd, der kom udefra, er der ingen tvivl om, at Gauguin udnyttede sin position som en mand fra det priviligerede Vesten til at få mest mulig seksuel frihed ud af situationen.
I 1893 vendte Gauguin tilbage til Frankrig for at reetablere sin tilstedeværelse i den franske kunstverden. Han følte, at hans rejse til Tahiti havde gjort ham unik i forhold til de samtidige kunstnere. Han gik rundt i eksotisk tøj og dekorerede sit atelier i gule farver for at genskabe stemning fra stillehavsøen. Han så sig selv som det menneskelige forbindelsesled mellem europæisk og polynesisk kultur, selv om han på samme tid var en outsider i forhold til dem begge. Fx vendte han tilbage til Bretagne, hvor han malede en bedende bondepige iført en skrigende gul “missionærkjole”, som han havde medbragt fra Polynesien. Det var som om, han ville “forsone” eller forene to traditioner, som han opfattede som “primitiv fromhed” fra to modsatte dele af verden. Dog påvirkede dette hverken salget eller anmelderne i positiv retning, og i 1895 vendte han tilbage til Polynesien, hvor han tilbragte den sidste del af sit liv.
Gauguin udfordrede det konventionelle ved at fokusere på symbolik eller på det spirituelle i maleriet mere end selve modellens personlighed eller sociale status. Han forærede ofte sine portrætter som gaver og brugte dem til at skabe en følelse af samhørighed, også selv om fjender og tidligere venner ofte optrådte i hans billeder via symbolske objekter.