VESTJYLLANDS KUNSTPAVILLON – en smuk perle i de skønneste naturomgivelser

I den vestlige udkant af Videbæk ligger den smukkeste perle ved sø og park. Vestjyllands KUNSTPAVILLON er et kunstværk i sig selv, og man kan næsten ikke blive mæt af at iagttage bygningen fra alle vinkler og beundre de kridhvide skulpturer samt søen med springvandet, der næsten umærkeligt danner en symbiose med parken på den anden side. Et stort, gammelt træ med en enorm trækrone byder velkommen ved indgangen og får umærkeligt naturen og bygningen til at blive en enhed.

Velvidende, at pavillonen rummer spændende kunstoplevelser, bliver man stående udenfor og imponeres af arkitekturen, som er skabt af Henning Larsen Architects. Den verdenskendte arkitekt Henning Larsen (1925-2013) var født i Opsund 4 km vest for Videbæk, hvor hans far var førstelærer, så hans tegnestue var et oplagt valg til opgaven. Pavillonen stod klar i 2012, men blev udbygget i 2017. Hele museet fremstår som en total enhed, og det var således også målet at fortsætte den arkitektoniske vision, der allerede var påbegyndt fem år tidligere. En svalegang lægger sig hele vejen rundt om pavillonen.

Den originale bygning er placeret som et japansk tehus på kanten af søen. Geometrien i facaden er inspireret af træerne og sivene, der vajer i vinden ved søens bred. Virkelig en nydelse for øjet.

Årsagen til udbygningen var en donation på 70-80 af Arne Haugen Sørensens kunstværker. Han havde udstillet i kunstpavillonen i 2014 og blev forelsket i museet og i området, hvorefter han tilbød donationen på betingelse af, at man byggede et museum for ham.

Udstillingsrummet med ovenlys er reserveret til Arne Haugen Sørensens værker, mens den øvrige del af museet har skiftende udstillinger. I oktober 2020 besøgte jeg museet, hvor den aktuelle udstilling var “Tilfældighedernes spil – Livets åbne bog” med værker af multikunstneren Leif Sylvester Petersen.

Arne Haugen Sørensen bliver ofte forbundet med kirkekunst, men han tager stærkt afstand fra at blive placeret i en kasse. Mange kirkeudsmykninger har han dog på samvittigheden, og han er meget optaget af de fortællinger, som han møder i “verdens bedste eventyrbog: Biblen”. Udstillingen indeholder da også en del billeder, der kredser om selve korsfæstelsen, den sidste nadver, syndefaldet og uddrivelsen af Paradis. For AHS er det vigtigt, at der hele tiden er liv i billederne, mens hans maler, og måske netop derfor er der en form for kronologi og et kontinuerligt forløb i mange af billederne. Dog skifter farverne utroligt meget, men det er karakteristisk for alle hans billeder, at der altid er lys, håb og noget positivt, selvom det onde og det mørke forsøger at få overtaget.

Arne Haugen Sørensen har været optaget af temaet med den græske gudinde Leda og svanen, som er Zeus i en anden udgave. I den græske mytologi findes fortællingen om prinsessen Leda, som bliver forført af Zeus forklædt som svane. Netop dette motiv har inspireret mange kunstnere i tidens løb, heriblandt Correggio i maleriet “Leda og svanen” fra 1531, og Arne Haugen Sørensen er fuld af beundring for sine klassiske, historiske kunstnerkolleger.

I “Efter syndefaldet” ses tydeligt kampen mellem det onde og det gode. Svanen dukker op igen i dette motiv med relation til kristendommen, selvom den oftest fremstiller guden Zeus fra den græske mytologi i forklædning.

En fantastisk intro til AHS-udstillingen er den lille film om kunstneren og hans tema, som kan opleves i en lille niche i udstillingen. Her møder vi Arne Haugen Sørensen, kommer tæt på ham og får nøglen til at lukke hans værker i udstillingen op og lave vores egen fortolkning af dem ud fra den viden, vi netop har fået om ham. Der er masser af stærke farver i billederne, og da han har været bosat i Spanien i mange år, spiller lyset en særlig og en afgørende rolle for ham. I filmen vises også den omhyggelige udvælgelse af farvenuancer i trykningen af litografier. Intet er overladt til tilfældigheder. I mange af hans billeder optræder “STAVEN”, hvis facon ofte går igen i arme og ben på mennesker. Den symboliserer vejen ud i livet, som det eneste vi har at støtte os til, men som også driver os fremad. En meget imponerende udstilling af både billeder og skulpturer, og vi må virkelig tage hatten af for Arne Haugen Sørensens genialitet, som vi netop får lov at nyde i VESTJYLLANDS KUNSTPAVILLON.

Leif Sylvester Petersens skulptur “No money” tager imod os i kunstpavillonen, og havde vi ellers lige 65.000 kr på os, kunne dette værk blive vores forever. Men sød og charmerende er skulpturen, og den giver os stærk appetit på at se hans øvrige værker.

Musiker, skuespiller, grafiker og billedkunstner. Ja, det er ikke til at komme udenom, at Leif Sylvester Petersen netop er multikunstner. Oprindelig blev han uddannet som tømrer og var i en periode ansat i sin fars snedkerfirma, men efter soldatertiden foldede han sine talenter ud som den meget alsidige kunstner, vi kender ham som. I KUNSTPAVILLONEN møder vi både hans malerier, skulpturer, gobeliner, puder, bøger og plakater.

Dette spændende værk består af malerier med hver sin ndividuelle titel, men sammensat i et forløb, hvor de glider over i hinanden i kraft af motiver, der fortsætter fra det ene billede til det andet. En meget spændende væg, der viser Sylvesters motivverden og arbejdet med de kraftfulde farver.

Han har valgt titlen “Tilfældighedernes spil – Livets åbne bog”, da øjeblikket er fuld af tilfældigheder, som kan have stor indflydelse på resten af ens liv. Det svarer godt til hans egne erfaringer, for han blev virkelig arbejderdrengen fra stenbroen, der efter få år som selvstændig tømrermester blev en efterspurgt maler.

Et skønt glasfad med titlen “En menneskeven” viser Sylvesters alsidighed.
“Fakirernes aften” minder os om hans tid som gadegøgler, hvor han sammen med Erik Clausen tog rundt med Clausen og Petersens gadecirkus. Deres samfundssatiriske gøgl var et stort hit i 1970´erne.
Sylvesters “multisamfund” kan ses som en aktuel kommentar til dagens Danmark

Gobelinerne med Sylvesters motiver er fantastiske værker og en spændende måde for ham at formidle sin kunst på. Der er også udstillet gobelinpuder med de skønneste motiver. Puderne kan erhverves for formedelst 1200 kr. og er jo et kunstværk i sig selv.

Gobelinen “Glade idioter” er en af de imponerende og meget charmerende gobeliner med Sylvesters kendte motiver.
Gobelinpuden med titlen “Småplettet hund” er ikke til at stå for.

Jeg vil stærkt anbefale dig at holde et skarpt øje med, hvad der foregår i Vestjyllands KUNSTPAVILLON. Der er spændende ting og sager, og det er helt sikkert ikke mit sidste besøg i pavillonen.